KooivolkinOeganda.reismee.nl

Het Oegandese leven

De eerste week werken zit er op en wat is er veel werk verricht: 7 klaslokalen hebben een metamorfose ondergaan, de personeelskamer en het kantoor van de hoofdmeester.
Soms waren er meer dan 3 lagen nodig om de muren, die sinds 1976 geen verf meer hadden gezien, een kleurtje te geven. De oplevering ging gepaard met het ophangen van de meegenomen slingers met vlaggetjes. Dankbaarheid wordt hier geuit door het geven van voedsel. Zo kregen we bananen, ananassen en verse vis.
We hebben een watertank kunnen aanschaffen van 5000 liter die voorziet in de opvang van regenwater, dat gebruikt wordt o.a. als drinkwater voor de ongeveer 450 kinderen op school. De tank is inmiddels ingebouwd en de eerste dakgoten hangen ook. De komende week wordt het werk hiervoor afgerond. We hebben een miljoeneninvestering gedaan: 2.726.000 .
De middagen worden inmiddels traditiegetrouw afgesloten met een potje voetbal met Mr Kash ( Kars dus).
Zeer moe en zeer voldaan na de eerste schilderweek, zijn wevrijdagmiddagbepakt en bezakt 'de Bush' ingewandeld. Na 40 minuten lopen werden we onthaald op ons logeeradres: een varkersfokkerij en plantage. Met veel geluid en gejoel werd gastvrijheid geuit. De 24 uur die volgden bestonden uit het 'echt Oegandese leven'.
Hoogtepunten: toiletbezoek, kakkerlakken, uitgebreid eten met de hele familie ( wij op de bank, zij op de grond, dat dan wel weer), uitleg en proeven van alle groenten en vruchten en vooral heel veel tijd nemen voor alles. We weten nu ook dat ananassen niet hoog in de boom groeien.
Een fotograaf werd gebeld en kwam met de Boda ( een Indiase brommer die hier het belangrijkste vervoermiddel is en waar we soms 5 mensen op zien zitten) om een foto te maken. Een traditionele dans was de afsluiting en de hele familie liep met ons mee door het dorp. Je moet toch even laten zien dat je 6 Mzungus op bezoek hebt gehad. We werden dan ook aan menig bekende voorgesteld, inclusief de dorpsoudste. Een deel van de familie liep mee terug naar nKokonjeru.
Om 21.00 uur liggen we allemaal in diepe rust.............
Vanmiddag gaan met de Boda Boda toeren en op bezoek bij 'oma'. We leven hier intensief en genieten van alles wat we mee mogen maken.

Annette

Super leuk om de plaatjes te zien met jullie bezigheden en de leuke verhaaltjes erbij. Wat moet het heel bijzonder zijn wat jullie meemaken.

A.Kooiman

Hallo Kooivolk,
Wat een belevenissen.Jullie suizebollen af en toe,denken wij. Het zijn ervaringen die je je leven lang meeneemt.
Wij vinden het heel fijn om van alles van jullie te horen en over jullie te lezen.We kijken uit naar 't volgende.
Liefs van Pa en ma.

Marja

Ha Kooimannetjes en vrouwtjes, wat een belevenissen. Heerlijk dat jullie een chauffeur voor jezelf hebben dat geeft veiligheid. Het werk vordert lekker. Wat zullen jullie veel,indrukken, geuren en geluiden meenemen naar Nederland. All THE best voor het vervolg.

Fam Vlot

Gaaf dat jullie zo genieten en een ander tot zegen kunnen zijn!

Enjoy

Groet,
Uit Heukelum

Nelly

T'wordt al gezellig, hoor, heb je al les gegeven in tanden poetsen? ????????

Travel4Change