KooivolkinOeganda.reismee.nl

Weekend

In slaap vallen met de geluiden uit het dal met het nachtleven! van Nkokonjeru en gewekt worden om 06.30 uur met de klanken van meerstemmige Afrikaanse praise, verschillende hanen die kraaien, duiven die koeren en een keur aan andere exotische vogelgeluiden. Zo begint deze zondag. We zijn inmiddels volledig ondergedompeld in het Ugandese leven.
Gisteren hebben we voor het eerst de school bezocht waar we de komende weken aan het werk zullen zijn. Hier werden we officieel verwelkomt door een delegatie van de school: de deputy, het districtshoofd van de moslimgemeenschap, voorzitter van de ouderraad, nog een ouder en een leerkracht. We tekenen allemaalhet gastenboek en er volgt een korte toespraak, gevolgd door een rondleiding langs alle lokalen en een ontmoeting met het hoofd van de school.
We zijn onder de indruk: 40/50 kinderen per lokaal, houten bankjes, sommige lokalen afgescheiden door riet om er twee van te maken, nauwelijks leermiddelen, erbarmelijke toiletten, slechte watervoorziening......... We hebben zin om aan de slag te gaan.
Vanochtend bezochten we een dienst van de 'protestant Church'. Zo'n 40 kinderen wachten ons buiten op. Voor we het weten zitten we op de eerste rij en een paar minuten later staan we voorin de kerk en spreken de gemeente toe. Gelukkig waren we hierop voorbereid en spreken we de eerste woorden Oegandees!
We genieten van de 'black gospel'. De preek is grotendeels in het Oegandees, maar vanuit de paar Engelse woorden die we opvangen weten we dat het over psalm 37 gaat. Ruim 2 uur later staan we weer buiten....de tijd vloog...
We hebben hier moeizaam en zeer beperkt internet. Daarom nog even niet meer foto's.......