KooivolkinOeganda.reismee.nl

Klaar met werk

Deze werkweek begon met het bijstellen van verwachtingen. Na de make-over van de lokalen, waren we voorbereid op het schilderen van verschillende educatieve plaatjes op de muren.........het werd de metamorfose van de buitenkant van de school. Onder toeziend oog van bosjes kinderen kreeg de buitenkant een frisse laag en kreeg de school ook haar naam 'Umea' zichtbaar terug.
Alle leerkrachten lieten hun klassen aan hun lot over en schilderden met volle inzet mee.....we begrijpen inmiddels waarom: je moet deze kans grijpen om aan de buitenwereld te laten zien wat je doet om deze school op een hoger plan te tillen.
Kars heeft deze week sportles gegeven en 3 klassen 'dodgebal' aangeleerd. Raela heeft 160 kinderen voorlichting gegeven over tandverzorging. Met tandenborstel, tandpasta en een flyer met poetsinstructie zijn ze naar huis gegaan.
Danique en Jente hebben samen met Dorine in 5 klassen een creatieve les verzorgd.
Wat is het gaaf te zien, dat de knutselmaterialen die we meegekregen hebben uit NL voor deze klassen allemaal ingezet konden worden. De jongste groep (47 kleuters) hebben dierenmaskers gekleurd. 47 'wilde dieren' konden we daarna niet meer van ons afslaan. Wat voor ons zo gewoon is, is hier zo bijzonder.....
In de klassen hangen nu waslijnen waaraan de knutsels met miniknijpers opgehangen zijn. Er hangen opblaaswereldbollen en posters met classrules op houten frames.
Een tropische bui eerder deze week zorgde er voor, dat de watertank nu voor 75% gevuld is en vandaag in gebruik genomen kon worden. Het werk zit er op voor ons!
Ons verlangen naar een 'echte douche' groeit en de achterliggende week hadden we ook geregeld behoefte aan electriciteit. Het net is hier niet zo stabiel en de langste storing tot nu toe was 30 uur. De woorden kapsalon en pizza worden ook wat vaker genoemd aan tafel als vervangers voor de Oegandeze Mutoki, Casava en rijst. Populair blijft meloen en ananas ( elke dag wel eentje). Buiten de 3 maaltijden ( standaard voorzien van een kop thee) drinken we alleen water. heel af en toe verwennen we ons met een slok cola. Hier geen last van vakantiekilo's???? hoor!
Vanochtend hebben we ons gastgezin van vorig weekeinde overvallen met een 'home-make-over'. We hoorden tijdens ons verblijf hun wens om de grijs stenen muren ooit te voorzien van verf. De verf die overblijft van de school is voldoende om hun hele huis binnen te voorzien van een kleurtje. Een schilder is gelijk met de Boda Boda mee afgereisd om te beginnen. Wat een blijdschap mochten we hier zien. We hebben vanochtend nieuwe Oegandese namen gekregen en behoren nu ook tot deze familie.
Vanmiddag stond in het teken van ons afscheid van de school. Met een officiële uitnodiging en een volle koffer cadeaus ( voetballen, volleyballen, softballen, beachballen, schrijfblokken, krijtjes, rollen pepermunt voor de leerkrachten, potloden en pennen voor de school, en voor alle leerlingen een potlood) zijn we op de feestmiddag afgegaan.
Een zaal vol ouders, hoogwaardigheidsbekleders en kinderen wacht ons op. Het programma bestaat uit een mix van islamitische rituelen (we begrijpen nu waarom de christelijke ouders er niet zijn) speeches in Luganda en zang/dans door de kinderen.
We worden uitgebreid bedankt door de diverse sprekers en ontvangen als cadeau's:
2 ananassen, 2 meloenen, 2 pompoenen, 2 avocado's en 1 papaya. Na bijna 5 uur voornamelijk onafgebroken zitten, zit dit deel van ons avontuur er op. We delen na afloop nog de pepermunt uit aan de leerkrachten. Wanneer een van hen gaat geven aan de kinderen breekt er bijna een veldslag uit: 1 kingetje..............
Het programma voor de komende dagen ziet er volgt uit:
- morgen gaan we met de Boda Boda, nav een 'gerichte gift', een gezin voorzien in levensbehoeften. Een werkloze alleenstaande moeder met 6 kinderen leeft in absolute armoede. Daar mogen we opnieuw delen.
- zondag bezoeken we de charismatische kerk die we al 2 zondagen vanaf 06.30 uur hebben gehoord, maar nog niet bezocht hebben.
- maandag vertrekken we naar Jinja, waar we 3 nachten aan de 'Nile' zullen slapen en overdag vooral gaan relaxen en een beetje de toerist gaan uithangen.

Nelly Arie

Wel verdiend en geniet van de laatste week

Sylvia

Wat gaaf al die dingen die jullie mochten zie en beleven, en de helpende hand mochten zijn!
Enjoy het douchen en de kleine" luxe"verwennerijtjes.
Be blessed deze laatste week!

Marja

Geniet nog even met elkaar onder de Afrikaanse zon om al de belevenissen nog eens te herkauwen met elkaar.

a.kooiman

Hallo lieve kinderen. Wat een geweldige prestatie hebben jullie daar neer gezet. Ons petje gaat voor jullie af. Nu met elkaar nog een poosje vakantie houden. Geniet er maar van.Met vr.gr.
Pa en ma

Patricia en Johan

wat moet dit voor jullie goed voelen,nu nog even relaxen...geniet nog even.( de tijd gaat snel!!)
Groetjes johan en patricia

Beijerse Pegels

Ha Kooivolk,

benieuwd naar jullie nieuwe namen. Goed om te lezen dat jullie werk gewaardeerd wordt. Nu zelf genieten van een welverdiende vakantie. Ciao, Renate, Peter en de meiden

Jack en Tini

zowel voor de bewoners daar als hier ( en jullie zeker )zeer indrukopwekkend

A.Kooiman

Hallo allemaal.
Jullie verslag met grote bewondering voor jullie activiteiten gelezen. We kijken uit naar jullie terugkeer. We horen dan de verhalen rechtstreeks. De eerste tijd zullen jullie niet uitverteld raken!! Naar we hopen tot donderdag a.s. Vr.gr. Pa en Ma

Fam. Baan

Goedemorgen lieve zus, zwager, nichten en neef.
Wij waren 3 weken op vakantie en ik heb bewust die 3 weken geen internet gehad, wel veel aan jullie gedacht, maar zojuist pas al jullie foto's gezien en verslagen gelezen. Wat een overweldigende ervaring zal deze reis voor jullie geweest zijn! Geniet nog even deze laatste paar dagen van al het goeds en moois met elkaar en om jullie heen.
Peter, Susanne, Marijn en Jasper

Travel4Change