KooivolkinOeganda.reismee.nl

Schoolwerk

We hebben de eerste twee dagen schilderen er op zitten. De eerste 4 lokalen veranderen van rood- bruin en grijs naar crème en groen. Samen met een aantal ouders en leerkrachten werken we samen. Mooi om te ontdekken wat de verschillen in aanpak zijn en hoe we elkaar ontmoeten in de samenwerking. De leerlingen worden ingezet om de lokalen te prepareren. Ze schuren met elkaar de muren en komen wit gevlekt weer het lokaal uit. Als we schilderen hangen de leerlingen buiten voor en aan de ramen om te zien wat die Mzungus daar binnen toch doen.
Kars is vandaag door alle jongens op school ontdekt als de Mzungu met de bal.
1 worp is genoeg om alle jongens op het veld te krijgen. Raela, Danique en Jente zijn overlopen door alle meiden bij het uitdelen van kleurplaten. 2 leerkrachten hebben de orde moeten herstellen.
Ook zagen we vandaag hoe lijfstraf in de klas gebruikt wordt om te corrigeren. Liggend op de grond voorin de klas kreeg een meisje stokslagen.
Ondertussen gebeurt er nog meer:
Dankzij alle financiële support kunnen we de school helpen met een watervoorziening.
In overleg met het o.a. het hoofd van de school en John ( onze geweldige begeleider) hebben we voor dit project gekozen. O.a. omdat dit tijdens ons verblijf gerealiseerd kan worden en deze voorziening belangrijk is voor de leerlingen. Morgen wordt al gestart met de bouw en gaan we naar Kampala om het waterbasin van 5000 liter te kopen.
Ook is een timmerman ingeschakeld om frames te maken tbv de educatieplaten die we meegenomen hebben.
In de eerste twee lokalen hebben we vandaag vlaggetjes opgehangen. Het begin van de aankleding. We zijn pas een week onderweg. Het lijkt zoveel langer.
Tijd voor een douche. Althans een dun koud straaltje water wat ervoor moet zorgen dat we schoner onder de douche vandaan komen, dan dat we er onder gingen.
Inmiddels staan er meer foto's op de log. Jullie zien ze eerder dan wij. Aangezien internet ons in de steek laat, hebben we een omwegconstructie gevonden.
John stuurt zijn foto's via een app naar Henk van Travel4Change die ze op het log zet.Kortom wij zijn benieuwd naar de foto's :-)

johan en patricia

hai,,,ik ben even stil van jullie mail.....
erg bijzonder...
succes
hier gaat alles goed(ook in jullie huis)
groetjes

Sonja

Superleuk om zo op afstand met jullie mee te leven! En wat gaat de school er al mooi uit zien. Om met Acda en de Munnik te spreken:'jullie maken (meervoud in dit geval;) het verschil'!!

kooiman

iedere keer genieten we weer van de foto's en verhalen.we denken dat jullie van de ene in de andere verrassing vallen.dit vergeet je nooit meer.we zijn trots op jullie heel veel liefs van ons.
pa en ma

Karin

Wat leuk en ontroerend om mee te lezen. Wat zal het schokkend geweest zijn om zo n lijfstraf mee te moeten maken.
Heel veel plezier en werkse

Lia den boef

mooie foto's, super zoals jullie bezig zijn en al een hoop gezien, meegemaakt en gedaan hebben!!!
veel werk plezier met elkaar!!! God zegene jullie!

Tjeerd

Ik kan jullie verzekeren dat de foto's erg mooi geworden zijn. Ik wist niet dat de Bagwan ook in Oeganda actief was en ik hoop dat jullie niet verder van het rechte padje geraken... ????
Al met al mooie en indrukwekkende verhalen. Nog veel plezier daar!

Travel4Change